„Chodzi mi o to, aby język giętki powiedział wszystko co pomyśli głowa…”
[Juliusz Słowacki]
Mowa pełni kluczową rolę w prawidłowym rozwoju dziecka. Kontakt z innymi ludźmi jest możliwy dzięki umiejętności mówienia i rozumienia tekstów słownych. Prawidłowy rozwój mowy ma wpływ na rozwój emocjonalny, poznawczy oraz społeczny dziecka. Dzięki rozumieniu poznaje ono otaczający świat, a dzięki umiejętności mówienia jest w stanie wyrazić swoje uczucia i spostrzeżenia. Zaburzenia mowy mogą spowodować u dziecka nie tylko trudności w komunikowaniu się, ale także nieprawidłowe funkcjonowanie w grupie rówieśniczej oraz niepowodzenia szkolne.
Logopeda to specjalista zajmujący się diagnozowaniem, terapią zaburzeń mowy oraz profilaktyką i stymulacją rozwoju mowy.
Do zadań logopedy (zgodnie z § 24 Rozporządzenia MEN z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach) należy w szczególności:
1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustaleniastanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów;
2) prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodzicówi nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
4) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwościpsychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły i placówki,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Diagnozalogopedyczna – prowadzenie w miesiącu wrześniu przesiewowych oraz kontrolnych badań logopedycznych w celu ustalenia stanu mowy dzieci.
Właściwie postawiona diagnoza, na podstawie pełnego badania logopedycznego, jest warunkiem prawidłowego przebiegu terapii logopedycznej.
Terapia logopedyczna dziecka obejmuje swoim zasięgiem szereg oddziaływań, jak na przykład:stymulowanie procesu nabywania kompetencji językowych, prowadzenie ćwiczeń kształtujących prawidłową mowę, doskonalenie mowy już ukształtowanej, eliminowanie zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej, przezwyciężanie trudności dotyczących mówienia oraz rozumienia mowy, korygowanie wad wymowy. Zarówno metody, jak i formy pracy dostosowywane są do indywidualnych możliwości i potrzeb dziecka. Różnorodność ćwiczeń pozwala rozbudzać aktywność słowną dzieci oraz zwiększa możliwości poprawnego opanowania języka. Systematyczność ćwiczeń oraz zaangażowanie rodziców w proces terapeutyczny zwiększa szanse na powodzenie terapii.
Organizacja zajęć logopedycznych:
W naszym Zespole Szkolno-Przedszkolnym gabinet logopedyczny wyposażony jest w specjalistyczne pomoce terapeutyczne.
Terapia prowadzona jest indywidualnie lub grupowo przez logopedę Agnieszkę Pawlik-Pająk.
Porady/konsultacje logopedyczne są możliwe w poniedziałki i środy w godzinach 10:30 – 11:00 lub po wcześniejszym umówieniu się na dany termin.